Obchodnické desatero

 
  • Nepřijdeš pozdě na dohodnuté jednání (natož bez omluvy)

První dojem je tou nejdůležitější součástí vašeho působení na klienta. Opoždění zapůsobí tak negativně, že velká část vaší další snahy bude devalvována vaší nedochvilností.

  • Nepomluvíš konkurenci, ať je sebehorší

Nikdo z nás nemá rád nefér jednání, a pomlouvání někoho je jednou z forem tohoto jednání. Ať už máme pravdu nebo ne, mluvit o někom za jeho zády a nedat mu možnost reagovat nepůsobí zrovna kladně. Pokud mluvím s člověkem, který přede mnou pomlouvá jiné, proč bych si nemohl myslet, že jinde nebude pomlouvat i mě? A chtěl bych s takovým člověkem obchodovat?

  • Nebudeš se při jednání věnovat jiným činnostem (brát telefon …)

I kdybych se snažil klientovi sebevíce dokazovat, že jsem přišel pouze kvůli němu, jak mi to může uvěřit, když dám před ním přednost telefonu nebo vrtulníku za oknem?

  • Nebudeš klientovi slibovat nereálné, jen aby se ti „upsal“

Dobrému obchodníkovi nestojí za sebelepší provizi, aby byl svým klientem považován za podvodníka. Nejen, že se znelíbíte jemu, ale i jeho známým, kteří mohli být vašimi dalšími klienty.

  • Nebudeš klientovi tajit nedostatky tvých produktů

Mám-li být dlouhodobě úspěšným obchodníkem spokojeným sám se sebou, měl bych se vyvarovat tomu, aby mě klient kontaktoval s tím, že jsem mu lhal. Mít strach ze setkání s klientem, kterému jsem lhal, je velká daň za krátkodobý prospěch z uzavřeného obchodu.

  • Nebudeš uhýbat očima pohledům klienta

Dívat se klientovi přímo do očí a přitom lhát je uměním zkušených podvodníků, proto se chovej ke klientovi tak, aby ses nemusel stát podvodníkem, a přesto jsi mohl klientovi v klidu pohlédnout do očí.

  • Nezkritizuješ žádná rozhodnutí klienta

Pokud se klient ať už v minulosti nebo přítomnosti rozhodl využít služeb konkurence, nemám právo toto rozhodnutí kritizovat, protože on je pánem svých peněz. Pokud jeho rozhodnutí nebudu komentovat, zvýším si pravděpodobnost, že se v budoucnu obrátí na mě, když bude s konkurencí nespokojen.

  • Nehledej po neúspěšném obchodu chybu v klientovi, ale v sobě

Když budu nabírat vodu sítem, žádnou nenaberu a žízeň nezaženu. Pokud ji chci zahnat, nemohu obviňovat vodu za to jaká je, ale musím vyměnit síto za lepší pomůcku. Stejně tak v obchodě neobviňuji klienty za své obchodní neúspěchy, ale vyměním nebo vylepším své nástroje, kterými na klienty působím.

  • Stejně jako ve sportu, tak i v obchodě umí vyhrávat jen ten, kdo se naučil prohrávat

Stejně jako se malé dítě, když se učí chodit, musí smířit s tím, že často padá na zadek, aby mohlo jednou běhat, musí obchodník přijmout pády, aby se jednou mohl s jistotou pohybovat ve světě obchodu.

  • Buď člověkem

Každý obchodník by měl s klientem jednat tak, jak by chtěl, aby jednou obchodníci jednali s ním. Přestože jde o obchod a především o peníze, myslete na to, že jste obyčejní lidé, kteří mají své rodiny a své blízké. Bez pokory nelze dosáhnout opravdového úspěchu.

Předchozí článek: S.P.I.N. technika, následující článek: Neverbální komunikace během jednání

Chcete-li více informací o této problematice, napište nám a my pro vás rádi připravíme vzdělávací kurz na míru vašim potřebám a přáním.

Martin Janoušek

 

Lepší firma s.r.o.

Vinohradská 2029/124, 130 00 Praha - Vinohrady, kurzy@lepsi-firma.cz